Blog - Eskofin

Een bedrijfswagen: fiscaal nog interessant?

U heeft ze vast ook al in het straatbeeld gespot. De elektrische bedrijfswagens. Ondanks de hoge aankoopprijs zijn ze vandaag geen uitzondering meer. Zit de fiscaliteit hier voor iets tussen? Zeker!  Rijdt u even met ons mee?

Verkeersbelasting en belasting op inverkeerstelling 2016-2017

U bent er zich van bewust dat de overheid u belast voor het gebruik van uw wagen? Enerzijds telt u een bedrag neer bij de inschrijving van het voertuig (inverkeerstelling of BIV). Anderzijds betaalt u een belasting op het gebruik van de weginfrastructuur (verkeersbelasting). Welnu, sinds 1 januari 2016 is de berekening van die taksen gewijzigd. Ingewikkeld? Behoorlijk. Maar samengevat komt het erop neer dat de jaarlijkse verkeersbelasting en BIV stijgen in functie van milieumerken, waaronder CO2-uitstoot, brandstoftype en euronorm. Hoe vervuilender uw wagen, hoe meer u dus betaalt.

Vrijstelling van BIV en verkeersbelasting voor elektrische wagens

Bant u bedrijfswagens dan beter? Niet per se! Er zijn ook enkele vrijstellingen. Die gelden voor puur elektrische wagens, wagens enkel op waterstof, aardgas (t.e.m. 2020) en hybride elektrische voertuigen (t.e.m. 2020). Ja hoor, op deze voertuigen betaalt u dus geen BIV, noch verkeersbelasting.

Fiscale aftrekbaarheid van bedrijfswagens

De regering is alvast – terecht – fan van de groene wagens. In die mate dat de Vlaamse overheid zelfs een mooie geste doet voor al wie een elektrische auto koopt. Zo kunnen particulieren rekenen op een aanzienlijke subsidie. Bedrijven hebben hier geen recht op, maar blijven wel onverkort genieten van de fiscale aftrekbaarheid van 120%.

Solidariteitsbijdrage

Hoewel de firmawagen sinds 2017 voor werkgever én werknemer een stukje duurder is geworden, haalt u het meeste voordeel uit een elektrische wagen. Zowel de solidariteitsbijdrage voor de werkgever als het voordeel van alle aard (VAA) voor de werknemer worden namelijk berekend op basis van de CO2-uitstoot. De volledige berekeningsformule besparen we u, maar dit willen we u niet onthouden: voor de VAA-berekening van een elektrische wagen geldt de laagste CO2-coëfficiënt van 4%. Dat maakt dat het minimum-VAA voor een kleine elektrische wagen zich beperkt tot slechts € 1.250 per jaar.

Financieringsformules van bedrijfswagens

Of u nu gaat voor een groene wagen of niet, een autofinanciering is en blijft een hap uit uw budget. Kies daarom niet zomaar de eerste de beste financieringsformule. Afhankelijk van uw plannen en eigen financiële situatie financiert u best uw wagen met eigen middelen, een lening, leasing of renting.

Nog fiscaal interessant? 

Als u zich dus afvraagt of een bedrijfswagen fiscaal nog interessant is, dan is ons antwoord positief. Tenminste als u kiest voor een groene wagen. Hoe groener, hoe beter voor uw portefeuille. Laat u bij de keuze van uw wagen dus niet enkel leiden door de aankoopprijs. De fiscaliteit kan de werkelijke kost sterk beïnvloeden.

kmo-logo

Eskofin is een gecertificeerde dienstverlener zodat u kan genieten van subsidies op ons advies en opleidingen.

lees meer